WOTTV E-DERGİ
DOLAR 34,1026 0.24%
EURO 38,1457 0.1%
ALTIN 2.874,391,62
BITCOIN 2144835-0,03%
Çalışma Hayatında Bereket Mi Verimlilik Mi?

Çalışma Hayatında Bereket Mi Verimlilik Mi?

10 Mayıs 2024 11:22
Çalışma Hayatında Bereket Mi Verimlilik Mi?
0

BEĞENDİM

Prof. Dr. Faruk TAŞÇI – 10 Mayıs 2024

 

Kavramların dünyası bir acayip; acayip olduğu için de hem çekici hem de girift. Mesela genel hayatta veya özelde çalışma hayatında “on numara iş çıkarmak” ya da “her şeyi tıkırında gitmek”, “çok kazanmak” acaba ne anlama geliyor?

Çalışma Hayatında Amaç

Bu sorunun cevabı yani kavramların izahı, kavramlara yüklenen anlamlara göre kendine farklı zeminler buluyor. Mesele, çalışma hayatının amacı ile ilgili. Hal böyle olunca soru şudur: Çalışma hayatında amaç kişinin şahsi çıkarlarına mı dayalı yoksa Allah’ın rızasına mı?

İnsanın elbette şahsi çıkarları olabiliyor; X ürününü almak çıkarına uygun olabiliyor, Y ürününü almak çıkarına ters gelebiliyor. Bunun sorunlu bir yönü yok. Sorun, X ürünü çıkarına uygun ya da Y ürünü çıkarına ters diye her yolun mübah görülmesi; bu minvalde çıkarına uygun olanlara destek verenlerin baş tacı yapılması çıkarına ters olanların yanında duranların gerekirse imha edilme çabası sorunun âlâsı. İşte bunların hepsi çalışma hayatında şahsi çıkar temelli amaçlar.

Şahsi çıkar olsa da temeli Allah rızası olan çalışma hayatı da mümkün. Mesela otomatik olarak “işçiyiz haklıyız” değil de “işçisiz, çıkarımıza uygun olsun olmasın, haklıysak haklıyız” yaklaşımı ya da “patronuz haklıyız” değil de “patronuz, güçlü olup olmamamızdan bağımsız olarak, haklıysak haklıyız” yaklaşımı çalışma hayatında Allah’ın rızası. Yani çalışma hayatında işçi veya patron olmaktan kaynaklı güçlü/güçsüz (çıkar) odaklı hak anlayışının değil de sadece haklı/haksız merkezli hak anlayışının varlığı.

Amaca Göre Ya Bereket Ya Verimlilik

Dolayısıyla Allah’ın rızası varsa çalışma hayatında her zaman “bereket” var demektir, Allah’ın rızası yoksa veya zayıfsa çalışma hayatında (yer yer) “verimlilik” olabilse de çalışma hayatının bereketi kaçmış demektir.

Çünkü bereket, sözlükte “artış, bolluk, genişlik, hayır, devamlılık” anlamlarına geliyor ve bu anlamı tamamlayan kavramsal anlamıyla bereket, insana Allah tarafından verilen maddi ve manevi hayrın sürekli olması ve bir nevi sabitlenmesi demek oluyor. Kendisinde bu hayrın (çokça) bulunduğu kimse veya nesne de “mübarek” kabul ediliyor.

Bununla birlikte bereketi, sadece artma veya çoğaltma ile eşdeğer görmemek gerekiyor, çünkü bereket çokluk veya azlık ile doğrudan ilgili değil, süreklilik ile ilgili. Bu nedenle bazen “bir, çoktur.” Bir futbol takımının Messi’si varsa, birçok futbolcudan daha kıymetli oluyor; evet sayıca bir oluyor, ama o futbol takımına faydası/hayrı, birçok futbolcudan daha fazla ve sürekli oluyor.

Dolayısıyla bereket, verimlilik de değil; çünkü verimlilikte aslolan, sonuçtaki sayıca fazlalık. Hâlbuki berekette fazlalık söz konusu olabiliyor ama ille de şart değil; az bir şey bile bereket ile nice çoklardan daha çok anlam ifade edebiliyor. Elmas azdır ama nice taşları toplasak, bir elmas etmezler. Bu anlamda “bollukta bereketsizlik” tabiri, çokça kazanç ve verimlilik olsa bile, elden kolayca çıkmasına ve değersiz olmasına atıf yapması açısından dikkate değer.

Özetle, tüm mesele çalışma hayatında 4’ün 5’ten büyük olduğunu görmek; çünkü helal olan 4 bereketlidir ve haram olan ama sayıca görüntüde çok ve verimli görünen 5’ten büyüktür ve yücedir.

faruk taşcı
Faruk Taşcı

Prof. Dr. Faruk Taşçı 1982 yılında Rize’nin Pazar ilçesinde dünyaya geldi. Lisans eğitimini Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji bölümünde 2005 yılında tamamlayan Prof. Dr. Taşçı, yüksek lisansını 2007 yılında, doktorasını da 2011 yılında İstanbul Üniversitesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri bölümünde bitirdi. Aynı bölümde 28 Aralık 2020’den bu yana Profesör olarak görevini sürdürüyor.Telif kitaplarıSosyal Politikalarda Can Simidi: Sosyal Yardım (2010),Sosyal Politika Ahlâkı (2012, 2017),Türkiye’de Sosyal Politika ve Dönüşüm: Zihniyet, Aktörler ve Uygulamalar (2017),Sosyal Politikada Dezavantajlı Gruplar: Tarih, Yaklaşım ve Uygulama (2018),Bir Şehrin Sosyal Politika Yönetim Rehberi: Esenler Örneği (Ortak, 2019),Sosyal Refah: Bütüncül Bir Perspektif (2020),Sabahattin Zaim: Ahlak, Fikir ve Aksiyon (2021)Uluslararası Öğrencilerin Türk Diline Uyumları: İstanbul Üniversitesi Örneği (Ortak, 2022)Kitap editörlüğüTürkiye’de Sosyal Politika Aktörleri: Zemin ve Uygulama (2017),Sabahattin Zaim ile İktisat, Toplum ve Siyaset (2019),İnsan, Toplum ve İktisat: Sabahattin Zaim Düşüncesinin Ana Hatları (2020),Türkiye’de Sosyal Siyaset Alanın Oluşumu: İstanbul Üniversitesi Geleneği (2021)Sosyal Politikalarda Ak Partili Yıllar (2023)ÇevirisiDevletin Ekonomideki Rolü: İslamî Bir Bakış Açısı (2018)Diğer çalışmalarıUlusal İstihdam Stratejisi 2009 ve 2011 yılı Çalıştayları’nda komisyon üyeliği,10. Kalkınma Planı Sosyal Yardımlar ve Hizmetler Çalışma Grubu’nda (2013) raportörlük görevlerini yürüttüT.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nın “Aile Eğitim Programı İçerik Değerlendirme Çalışması”nda Program Geliştirme Ekibi’nde yer aldı (2022).Polis Meslek Yüksek Okulu’nda “Toplumsal Psikoloji” (2007-2010), Harp Akademileri Komutanlığı’nda “Kamuda İş Etiği” (2013), Diyanet İşleri Başkanlığı Haseki Eğitim Merkezi’nde “Engellilere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler” (2015) ve TRT’de Hizmet İçi Eğitim kapsamında “İş Ahlakı” (2022) dersleri verdi.Dönemin T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bünyesindeki Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi’nin de editörlüğünü (2018-2019) yürütmüş olan Taşçı’nın sosyal politika alanında birçok ürünü bulunmaktadır. İslam’da ekonomi ve şehir gibi konular ile de ilgilenmektedir.

    En az 10 karakter gerekli
    Gönderdiğiniz yorum moderasyon ekibi tarafından incelendikten sonra yayınlanacaktır.