WOTTV E-DERGİ
DOLAR 34,1071 0.21%
EURO 38,0921 0.02%
ALTIN 2.837,300,29
BITCOIN 21468471,56%
Faizsiz Hayat Mümkün: Aile ve Gençlik Fonu Örneği

Faizsiz Hayat Mümkün: Aile ve Gençlik Fonu Örneği

3 Ocak 2024 10:30
Faizsiz Hayat Mümkün: Aile ve Gençlik Fonu Örneği
0

BEĞENDİM

Prof. Dr. Faruk TAŞÇI – 03 Ocak 2024

 

Neredeyse yerleşik bir hâl almaya başlayan “faizsiz hayat mümkün değildir” algısının yanlış olduğuna, dolayısıyla faizsiz hayatın imkanlarına dair somut örnekleri ortaya koymak kıymetlidir. Zira faiz, sömürgecilerin sömürdükleri topluluklara yakıcı bir hediyesidir; hem sömürdüklerini yakar hem de sömürdüklerinin birbirlerini ayrıca yakmalarına sebep olur. Çünkü faiz I) insanların malını bedelsiz (karşılıksız) almak gibi bir soruna neden olur, II) insanların üretim ile meşgul olmasını engeller, III) insanlar arasındaki dayanışmaya ve kardeşliğe mani olur, IV) yoksulu daha çok yoksul yapar ve serveti haksızca belli ellerde toplamaya yardım eder ve V) borç alan ülkeleri de sömürge çarkına sokup esir eder. Bunlar faizin neden olduğu belli başlı kötülükler.

Faizsiz Hayatın Mümkünatı Tedricilik Gerektirir

Bu kötülüklerden kurtulup faizsiz hayat yaşamaksa ancak ve ancak kademeli (tedrici) adımları gerektirir, yani aşamalı bir şekilde faizsizliğe yaklaşmak ve alıştırmak ile faizsiz hayata geçmek mümkün olur, çünkü insanoğlu bir nevi alışkanlıkların çocuğudur. Bu nedenle olsa gerek İbn Haldun, “açlık yıllarında ölenleri, açlık öldürmez; onları, alışmış oldukları tokluk öldürür” demektedir, yani “açlığın helak edici” olması, kendini birdenbire yemekten mahrum ederek aç bırakmak manasına gelmektedir; ortada tedricilik olmamasından kaynaklı bir sorun var demektir.

Tedricilik, İslam’ın faizi yasaklama sürecinde de geçerli olmuştur. İslam’da faiz ile ilgili yasak hükümleri Hz. Peygamber’in (as) peygamberliğinin sonlarında inmiştir, hatta genel yasak uygulaması Veda Haccı’nda ilan edilmiştir. Cumhuriyet dönemi müfessirlerinden Elmalılı Hamdi Yazır bu durumu, yani faizsiz bir hayatın mümkün olmasının Hz. Peygamber’in (as) son yıllarına denk gelmesini, “faizin yürürlükte olduğu topluluğun, henüz olgunlaşmaması” ile açıklamaktadır ve şunu ilave etmektedir: “Olgunlaşmamış kavim ve milletlerden de faiz kaldırılamayacaktır. Din ahlakı yükselmemiş, sosyal dayanışması ağızlardan kalplere geçmemiş, sosyallikleri zorbalık ve tahakkümden kurtulup kardeşlik dairesine girmemiş olan toplumlar faizden kurtulamazlar.”

Hal böyle olunca yukarıdan aşağı yöntemlerle faizsiz hayatın mümkün olmayacağını bilmek ve basit ama makul adımlarla faizsiz hayatın mümkün olduğuna dair halkın inancını geliştirecek somut adımlar atma yöntemi en doğru olandır. Bu noktada, 29 Kasım 2023 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Aile ve Gençlik Fonu önemli somut bir örnektir.

Tedricilikte Bir Adım: “Faizsiz” Aile ve Gençlik Fonu

Fon’un devreye sokulması sadece faizsiz hayatın mümkün olduğunun adımı olarak görülmemelidir, aynı zamanda Fon, anayasal anlamda (“… devlet, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların korunması … için gerekli tedbirleri alır, teşkilâtı kurar.” -Anayasa, madde 41) bir zorunluluğun da yerine getirilmesinin somut örneğidir.

Fon’un birçok faydası yanında en önemli yönü evlenecek olanlara yapılacak olan “faizsiz borç”tur (karz-ı hasen). Fon’dan istifade edebilecek (18-27 yaş aralığı) gençlere verilecek miktar 150 bin TL olacaktır. Miktar önemli, ancak 150 bin TL destek miktarının her yıl enflasyona göre artırılması ihmal edilmemelidir. Böylece muhtemel “enflasyon karşısında paranın değer kaybetmesi”nin önüne geçilmiş olacaktır. Böyle yapılırsa, gençlerin Fon’a yönelik inançları artmış olur.

Gençlerin Fon’a yönelik inançlarının artması demek faizsiz hayatın mümkün olduğuna dair inançlarının artması demek olacaktır, çünkü Fon “faizsiz borç” üzere ilerleyecektir. Bu, aynı zamanda Türkiye’de “karz-ı hasen” (faizsiz borç) mantığının en önemli somut adımıdır. İlk 2 yılda geri ödeme olmayacak ve borçlar 3. ve 4. yılda faizsiz şekilde geri ödenecektir. Hem geri ödemenin faizsiz olması hem de 3. yıldan sonra geri ödemelerin yapılacak olması, önemli bir kolaylıktır; zira mevcut ekonomik şartlarda özellikle aile kuracak gençler için sosyal (kerim) devlet “buradayım” demektedir. Bu anlamda bu faizsiz destek, aynı zamanda gençlerin kendilerine en uygun işi bulana kadar rahatlatıcı ve zaman kazandıran bir işlev de görecektir.

Sonuç olarak; Fon’dan gençlere verilecek olan miktarın faizsiz borç (karz-ı hasen) mantığı ile işleyecek olması, sadece gençler için değil faizli hayata alışan herkesin faizsiz hayatın da mümkün olduğuna dair inançlarını somut delille artıracak olması bakımından Türkiye’de bir devrimdir.

faruk taşcı
Faruk Taşcı

Prof. Dr. Faruk Taşçı 1982 yılında Rize’nin Pazar ilçesinde dünyaya geldi. Lisans eğitimini Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji bölümünde 2005 yılında tamamlayan Prof. Dr. Taşçı, yüksek lisansını 2007 yılında, doktorasını da 2011 yılında İstanbul Üniversitesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri bölümünde bitirdi. Aynı bölümde 28 Aralık 2020’den bu yana Profesör olarak görevini sürdürüyor.Telif kitaplarıSosyal Politikalarda Can Simidi: Sosyal Yardım (2010),Sosyal Politika Ahlâkı (2012, 2017),Türkiye’de Sosyal Politika ve Dönüşüm: Zihniyet, Aktörler ve Uygulamalar (2017),Sosyal Politikada Dezavantajlı Gruplar: Tarih, Yaklaşım ve Uygulama (2018),Bir Şehrin Sosyal Politika Yönetim Rehberi: Esenler Örneği (Ortak, 2019),Sosyal Refah: Bütüncül Bir Perspektif (2020),Sabahattin Zaim: Ahlak, Fikir ve Aksiyon (2021)Uluslararası Öğrencilerin Türk Diline Uyumları: İstanbul Üniversitesi Örneği (Ortak, 2022)Kitap editörlüğüTürkiye’de Sosyal Politika Aktörleri: Zemin ve Uygulama (2017),Sabahattin Zaim ile İktisat, Toplum ve Siyaset (2019),İnsan, Toplum ve İktisat: Sabahattin Zaim Düşüncesinin Ana Hatları (2020),Türkiye’de Sosyal Siyaset Alanın Oluşumu: İstanbul Üniversitesi Geleneği (2021)Sosyal Politikalarda Ak Partili Yıllar (2023)ÇevirisiDevletin Ekonomideki Rolü: İslamî Bir Bakış Açısı (2018)Diğer çalışmalarıUlusal İstihdam Stratejisi 2009 ve 2011 yılı Çalıştayları’nda komisyon üyeliği,10. Kalkınma Planı Sosyal Yardımlar ve Hizmetler Çalışma Grubu’nda (2013) raportörlük görevlerini yürüttüT.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nın “Aile Eğitim Programı İçerik Değerlendirme Çalışması”nda Program Geliştirme Ekibi’nde yer aldı (2022).Polis Meslek Yüksek Okulu’nda “Toplumsal Psikoloji” (2007-2010), Harp Akademileri Komutanlığı’nda “Kamuda İş Etiği” (2013), Diyanet İşleri Başkanlığı Haseki Eğitim Merkezi’nde “Engellilere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler” (2015) ve TRT’de Hizmet İçi Eğitim kapsamında “İş Ahlakı” (2022) dersleri verdi.Dönemin T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bünyesindeki Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi’nin de editörlüğünü (2018-2019) yürütmüş olan Taşçı’nın sosyal politika alanında birçok ürünü bulunmaktadır. İslam’da ekonomi ve şehir gibi konular ile de ilgilenmektedir.

    En az 10 karakter gerekli
    Gönderdiğiniz yorum moderasyon ekibi tarafından incelendikten sonra yayınlanacaktır.